icn2.png

Frekvencije:» FM Sarajevo,Travnik, N. Travnik i Vitez 103,3 MHz» FM Banja Luka 98,9 MHz» FM Mostar i okolica, Široki Brijeg 89,4 MHz» FM Jajce; 101,2 MHz» FM Fojnica, Visoko te dijelovi općina Kreševo i Kiseljak 97,8 MHz» FM Žepče, Maglaj i Zavidovići 105,7 MHz» Livno, Kupres i Tomislavgrad 94.6 MHz» Ljubuški i Čapljina 94.7 MHz i Stolac 89.4 MHz» Pretplatnici HT ERONETA, putem HOME TV» Pretplatnici BH TELECOMA putem MOJA TVProgram uživo:Slušajte

ficn ficn ficn ficn ficn

logo

U naše vrijeme često možemo čuti prigovore osjetljivih ljudi na nečedno odijevanje koje se posvuda može vidjeti i u našim crkvama. Kada neko odijevanje prozvati nečednim? I kako mi sami možemo biti sigurni da se odijevamo s čednošću koja je Bogu ugodna?


cedno odjevanje
Foto: Ilustracija

Papa Pio XII. često je znao reći: „Najveći grijeh suvremenog naraštaja je u tome da je izgubio svaki osjećaj za grijeh”. Jednom je izjavio: „Mnoge žene... popustile su tiraniji mode, u tolikoj mjeri da je već sasvim očito da je takvo odijevanje nepristojno. Izgubile su i sam pojam opasnosti: izgubile su urođeni osjećaj za čednost.” Ove riječi, izgovorene prije 50 godina, danas odzvanjaju još istinitije (i ne samo za žene). U današnjem društvu je nedolična i neprikladna odjeća postala pravilo čak i među odanim katolicima. Veliko je neznanje o kršćanskoj čednosti i nauku Crkve o ovom području.

Kulturni prevrat

Otkuda danas ovo neznanje o čednosti među pobožnima? Prošli smo kulturnu revoluciju s ciljem uništenja katoličke kulture na kojoj je zapadna civilizacija utemeljena. Stilovi su se mijenjali na gore i nakon Prvog svjetskog rata, ali pravi prevrat je došao prije 40, 50 godina. Malo je učinjeno na propovijedanju protiv nekršćanskih kretanja u modi koja su postala mjerilo. U nedavno objavljenom članku, katolička novinarka Marian Therese Horvat, dr. filozofije tumači: „Kulturni prevrat uključuje preokret u stilovima u kojima se javlja “nemaran”, “opušten” izjednačavajući i vulgaran način odijevanja i ophođenja koji bi trebao zamijeniti postojeći red i vrijednosti koje je njegovala kršćanska civilizacija.“

U nastavku objašnjava kako ovaj preokret utječe na naš način razmišljanja i zdravlje društva:

„Danas, možemo vidjeti da je ova izjednačavajuća revolucija proizvela duboke promjene u mentalitetu ljudi – čak i konzervativnih. Odijevanje se mijenja u smjeru snažnog nametanja ideje jednakosti spolova (ista odjeća za oba spola) i izjednačavanja društvenih staleža. Poduzetnik i pravnik ne nose više odijela, profesor izgleda kao student a liječnik kao njegov vrtlar. Posljedica prikrivene filozofije ovog prevrata je stvaranje vulgarne i spolno liberalne kulture koja bi trebala zamijeniti katoličku kulturu. Katolici su pozvani biti protuteža ovoj protukatoličkoj kulturnoj revoluciji. Jedan od načina na koji bi mogli i trebali to učiniti je birati odjeću koja odražava našu kršćansku vjeru.“

Dva se vida kršćanske čednosti:
Izbjegavanje prigoda da drugome budem povod za grijeh i

biti ispunjen duhom čednosti, nadahnutim dubokom ljubavlju prema kreposti čistoće i pravim razumijevanjem da je svrha naše odjeće uzdići dostojanstvo ljudskog tijela.

Oba vida, ni na koji način ne isključujući muškarce, imaju puno veću važnost za žene. Zbog prirodnih razlika u spolovima žene su podložnije tome da budu grešnom prigodom i budući da su “slabiji spol” (1. Pet. 3:7) da se prema njima postupa s manjkom dostojanstva ili poštovanja. Odgovarajućim odijevanjem ovo se može u znatnoj mjeri prevladati.

Nekadašnji nadbiskup Albert G. Meyer izrekao je sljedeće riječi (iz Pastirskog pisma svećenstvu): „S namjerom da ispunimo zadaću koja nam je dana kao vašem pastiru čija je dužnost zaštititi stado od neprijatelja i kao nadglednik Božji koji mora progovoriti jasnim i izričitim upozorenjima jer će inače grijesi onih koji budu griješili biti uračunati njemu (Ezekijel 33:8-9) odlučili smo uputiti vam ovo pismo.

U pogledu odijevanja, čednost zahtijeva dvije stvari: 1) brigu da se čistoća ne otežava sebi ili drugima vlastitim načinom odijevanja; 2) razborito ali snažno se suprotstaviti stilovima i navikama koji su opasnost za čistoću, bez obzira kako bili popularni ili prihvaćeni od drugih... Moramo naglasiti na najsnažniji mogući način da je katolički nauk, utemeljen na sasvim jasnim riječima samog Krista da je prepuštanje nečistim mislima i željama ozbiljan grijeh. Izazivati takve nečiste misli i želje odijevanjem...znači imati udio u teškom grijehu sablazni i sudioništva.

Gospa fatimska 1919. kaže blaženoj Jacinti Marto: „Bit će uvedeni određeni načini odijevanja koji će Gospodina jako vrijeđati. Oni koji služe Bogu ne bi trebali slijediti takvu modu. Crkva ne poznaje modu. Gospodin je uvijek isti.“

Mnoge žene nisu svjesne koliko snažnu reakciju na nečedno odijevanje imaju muškarci. Iz toga je razloga Papa Pio XII. izjavio: “Koliko je mladih djevojaka koje ne vide ništa loše u tome da slijede određene bestidne stilove kao tolike ovce. Zacijelo bi se zacrvenjele kad bi samo znale kakav utisak ostavljaju i kakve osjećaje bude kod onih koji ih gledaju.”

Drage katoličke žene, morate jasno shvatiti da iako svi muškarci ne dolaze u iskušenje na isti način ili u istoj mjeri, ipak općenito gola bedra, goli trbuh, ramena, leđa; duboki izrez, tanke ili prozirne bluze i košulje, haljine s dugim rasporkom izvori su napasti. Stoga sve ovo treba apsolutno izbjegavati da se izbjegne ozbiljan grijeh. Čak i kada je tijelo pokriveno, budite svjesne da je jednak izvor napasti i odjeća koja previše prianja uz tijelo i otkriva ženine konture. Hlače po svojoj prirodi više slijede oblik tijela nego haljine i suknje (osobito kada čučnu ili se nagnu). Pripijeni jeans – danas tako omiljen – pobuđuje nečistoću na najdrskiji način.

Snažna upozorenja svetaca

Nužnost čednog odijevanja bila je stalno učenje Crkve tijekom stoljeća. (od apostola, Sv. Pavla (1. Kor. 11:5-6), do Sv. Ivana Zlatoustog, Sv. Ambrozija, itd., sve do Padre Pija koji je, kad bi žene dolazile na ispovijed u haljinama predubokog izreza ili u prekratkim, poslao bi ih natrag, uskraćujući im Sakrament.).

Sv. Ivan Zlatousti kaže: Sada kada si počinila još jedan grijeh u njegovom (muškarčevom) srcu, kako možeš reći da si nevina? Reci mi, koga na sudu suci kažnjavaju? Onoga koji je otrov popio ili onoga koji ga je pripremio i poslužio? Ti si pripremila odvratnu čašu, ti si pružila smrtonosno piće i ti si veći zločinac nego oni koji truju tijelo; ti ne ubijaš tijelo nego dušu. I to ne činiš svojim neprijateljima, niti si bilo čime na to primorana, niti ti je to prouzročila nevolja, nego to činiš iz čiste lude taštine i oholosti.

Evanđelje se mora naviještati “bilo zgodno ili nezgodno” (2. Tim. 4:2) i ne može biti kompromisa. Ove riječi pomoći će nam zauzeti ispravno motrište: “Dobrobit naše duše je važnija od one našeg tijela; duhovnu dobrobit svojeg bližnjega moramo staviti ispred naših osobnih tjelesnih ugodnosti."

Kršćanke bi morale zapamtiti da iako su muškarci jači od žena po tjelesnoj snazi – slabiji su po pitanju sjetilnosti. Ako je dužnost muškarca svojom nadmoćnom snagom ženu štititi a ne ugrožavati, dužnost je žene na području sjetilnosti (svojim odijevanjem) pomoći muškarcu da ostane čedan. Kršćanska gospoda mora imati na umu da se žene obično odijevaju sa željom da ugode gospodi. Stoga oni moraju biti oprezni kako svojim pogledima ili riječima ne bi izrazili odobravanje ženama koje se odijevaju na način koji Bogu ne bi bio ugodan. Može biti od koristi da kompliment daju onima koje se odijevaju s dužnim obzirom. (...) 

Izvor: Frama Posušje/Radio Marija
Objavljeno: 25. svibnja 2021. 

Program

00:15 Krunica
01:00 Emisija: Arka/ Dario Vasilj/R
02:00 Rubrika: Upoznajmo Bibliju/R
02:30 Komentar dnevnog evanđelja
03:00 Krunica Božjeg Milosrđa + Litanije Božjem Milosrđu
03:45 Rubrika: 365 dana s Padre Piom/Maja Rotim
04:00 Venite adoremus/p.Mato Anić/R
05:00 Rubrika: Čitamo knjigu: Karol Wojtyla : Biografija Ivana Pavla II. od rođenja do izbora za papu/Gian Franco Svidercoschi/naratorica Ivana Knezović/R
05:30 Rubrika: Svetac dana + imendana
06:00 Zvona + Anđeo Gospodnji
06:15 Nakane apostolata molitve + sveta krunica/slavna otajstva
06:45 Komentar dnevnog evanđelja

Udruga „RADIO MARIJA”

u Bosni i Hercegovini

Zagrebačka 18, 71000 Sarajevo

Intesa Sanpaolo Banka BiH

Obala Kulina Bana 9A

71000 Sarajevo, BiH

Broj računa: 154 160 20019 77216

Za uplate iz inozemstva:

SWIFT CODE: UPBKBA22

IBAN: BA391541602001977216

 

Kontakt

info@radiomarija.ba

Studio Sarajevo:

+387 33 263 055 (Redakcija)

+ 387 260 260 (Program uživo)

Studio Mostar:

Blajburških žrtava 33 E

+387 36 312 401 (Redakcija)

+387 36 312 400 (Program uživo)

Kršćanski glas u tvome domu i u svijetu