Slušanje prethodi govorenju. Prije nego smo naučili govoriti pažljivo smo slušali. U školi, na zanatu, na novom radnom mjestu pažljivo slušamo prije nego upoznamo praktikum. Pristojnost nalaže oprez u govoru, šutnja predstavlja očitovanje skromnosti, u javnosti poželjnu osobinu. Popularno izrečeno je da imamo dva uha a usta jedna, s porukom dvostruko više treba slušati nego pričati. Uho je organ primanja informacija a kroz usta jezikom reagiramo dajući povratnu informaciju što se naziva komunikacijom. Komunikacija je razmjena podataka putem znakova, sama riječ znači činiti nešto općim, društvenim, zajedničkim posredstvom medija između izvora i primatelja informacije. U procesu shvaćanja općenja uzimaju se u obzir svi komunikacijski elementi budući da do zapreke, izobličenja i izopačenja vijesti može doći zbog govornika, posrednika pa i samog primatelja informacije.
Isusu dovode gluhog mucavca, osobu koja ne čuje i zbog toga loše priča, sputan je do te mjere da sam ne prilazi Božjem sinu nego ga drugi dovode. Krist ga izdvaja iz mnoštva, nasamo bez medijske buke kako ne bi došlo do šuma komunicira s njim neverbalno, znakovima, simbolički, pljuvačkom i molitveno ga izlječuje. Komunikacijska zapreka je prepreka i činitelj koji ometa razmjenu podataka, iskrivljuje poruku te onemogućuje primatelju dobivanje cjelovite informacije. Problemi nastaju zbog kulturoloških nejasnoća, emocionalnih zapreka, intelektualne diskrepancije, oštećenjima vida, sluha, govora. Prvo misno čitanje iz Knjige proroka Izaije poziva na duševno rasterećenje, izgon straha što vodi duhovnom ozdravljenju, ispravnom gledanju, slušanju, govorenju i kretanju. Drugo misno čitanje, poslanica Jakova poziva na odsustvo pristranosti kao socijalnog, komunikacijskog i korespondencijskog čina što je zapreka za ispravno duhovno djelovanje.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Gospodin se zalaže za potrebite, potlačene, pridošlice, sirote, sužnje, slijepe, gladne, Bog je moć slabih i zbog toga ga slavimo, napominje psalam 146. Poistovjećujemo se s navedenim kategorijama, potrebni smo Božje pomoći, pogrešno slušamo i poremećeni smo u izričaju iz različitih razloga, loše govorimo jer ne primamo poruku ispravno. Slušanje Božje riječi početak je izlječenja, duhovnog, duševnog i društvenog, ispravan odnos prema Bogu uvjet je kvalitetne komunikacije s ljudima. Otkrijmo radost otvorenog života unatoč zaprekama u komuniciranju koje ne nastaju toliko uslijed šuma koliko buke, viška informacija, manipulacija i pogrešnih podataka. Euharistijska molitva je komuniciranje s Bogom: interpersonalno, intrapersonalno, neverbalno, javno, grupno, osobno, slušanjem, govorenjem, prilika da ozdravimo otvarajući se svijetu po nalogu „Effata“.
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 8. 9. 2024.