Druge nedjelje Božića razmatramo o božanskom utjelovljenju riječju kako to čini Evanđelje po Ivanu. Najmlađe evanđelje ne opisuje događaje Kristovog rođenja povijesno nego poetski, teološki, filozofski. Inspiriran počecima Biblije Ivan navodi: U početku bijaše riječ, riječ bijaše kod Boga, Riječ bijaše Bog... i sve postade po njoj. Riječ je kao i Krist posrednik između Boga i ljudi, neba i zemlje, duhovnog i materijalnog svijeta. U prvom misnom čitanju izražava se počast mudrosti koja se nastanjuje u narodu i daje mu slavu. Slično pjeva psalam 147. kojeg pripjev glasi: Riječ tijelom postade i nastani se među nama. Drugim čitanjem Krist je opisan kao mudrost Boga-Oca i vjernicima daje smisao života prosvjetljenjem
Tekstovi Novog zavjeta napisani su na starogrčkom jeziku u kojem je važna riječ „logos“ što znači: um, riječ, zakon, načelo, istina. Iz ovog termina izvedeni su izrazi modernih idioma u značenju: govor, znanje, misao, učenje, znanost, logika, logotip, logoped, logaritam. U ljudskoj svijesti nalazi se predodžba kao duhovna vrijednost i ona se očituje u stvarnosti po riječi, rečenici i izrečenim načinima koji imaju svoj logo. Izražavamo se određenim jezikom određenog naroda, kulture, staleža, vremena pa i vlastitog identiteta što je rezultat usvojenih obrazaca kojima dajemo osobni pečat. Jezik se mijenja jer neke riječi postaju istrošene, pogrešno shvaćene, ideološki inficirane, i nije to samo skupina slova jer svaki glas, slog, fraza drukčije se intonira čime posredujemo vlastite osjećaje.
Emociju u govoru kazujemo i gestama, pokretima tijela, udova i lica što predstavlja tzv. neverbalnu komunikaciju odnosno utjelovljenje unutarnjih osjećaja, misli, uma. Postoje situacije kad riječima ne možemo izraziti unutarnje stavove jer je nemoguće dokraja objasniti stanje duše i kad smo spriječeni očitovati istinu, pa to pokazujemo nenamjerno i nesvjesno gestama. Gestikulacija je evolucijski zadana, kulturološki posredovana i individualno naglašena što nas čini dopadljivima jer pokazuje ljepotu našega nutarnjeg svijeta. Ova disciplina posljednjih desetljeća se razvila kao znanost kojom tumačimo iskrenost govornika i njihov stvarni odnos prema svijetu i drugim ljudima. Za uspješnost u profesiji i privatno važno je znati neverbalno komunicirati i prepoznavati tuđe namjere što se naziva asertivnost i emocionalna inteligencija.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Konačno, utjelovljenje Boga u svijetu događa se djelima stvarno i simbolički, Bog postaje prisutan u svijetu po našim postupcima, Krist se utjelovljuje u tijelu kršćanina. Vjerničko i općeljudsko djelovanje postaje božansko u njihovu vremenu i okružju kao nova Kristova prisutnost u svijetu, ponovno rađanje Isusa u svijetu. Ivan Krstitelj u evanđelju po Ivanu prikazan je kao svjedok Svjetla za prosvjetljenje čovječanstva a ljudi su djeca Božja, ne po tijelu ili zakonu nego po milosti Božjoj. Prema učenju Crkve sakramenti su vidljivi znaci nevidljive Božje milosti a bogoslužje predstavlja simboličku službu Boga u svijetu preko ljudi putem bogoštovlja. Liturgija je prema tome skup riječi, gesta i djela kojima izražavamo štovanje Boga i spremnost služiti Bogu u stvarnosti.
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 05. 01. 2025.