Temeljna čovjekova želja je da mu bude dobro u životu i u tu svrhu kontaktira s apstolunim Dobrom – Bogom. Kako se obraćati Bogu, kako s njim razgovarati, kako se moliti, odgovore na pitanja daju liturgijska čitanja današnje nedjelje. Abraham s Bogom razgovara neposredno, otvoreno i iskreno, slobodan je upustiti se u diskusiju s njim ali ponizno, sa sviješću da je slab i o njemu ovisan. Pavao u poslanici sukladno tomu naglašava kako trebamo prihvatiti volju Božju makar se ona odnosila i na prihvaćanje smrti odnosno križa kao metafore kršćanskog stradanja. Kroz prihvaćanje muke bivamo u vjeri oslobođeni od grijeha i osposobljeni za novu razinu življenja. Evanđelje predočuje najpoznatiju kršćansku molitvu Očenaša po kojoj nas je Isus poučio kakva treba biti naša molitva.
Foto: Wikipedia (The Lord's prayer, James Tissot)
Molitva ne mora biti standardizirana, evanđelisti navode različite verzije molitve Očenaša koje nisu doslovno jednake. S Bogom razgovaramo spontano, obraćamo mu se kao djeca svom roditelju. Bog je definiran kao otac, darovatelj života, autoritet, stvoritelj ali i onaj koji nas uzdržava, suosjeća i brine za nas. On nije moje vlasništvo, on ima mnogo djece, Otac je naš, imamo mnogo braće i sestara u vjeri. U molitvi konačno ne težim ostvarenju svoje, pristajem da se ostvari njegova datost ili volja. Premda, mogu zagovarati za stanovite egzistencijalne potrebe, kruh svagdašnji. Preduvjet ispravne molitve je izbaciti mržnju iz sebe, kaže se: otpusti nam duge naše, kako i mi otpuštamo dužnicima svojim. Ostvarujemo tako svrhu molitve, bivamo oslobođeni od napasti i izbavljeni od zla. Noviji prijevodi posljednju riječ - Zlo prepravljaju u - Đavao, što naša biskupska konferencija iz tradicionalističkih razloga opravdano nije prihvatila.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Vjerovati u Božju dobrotu, njegovu mističnu prisutnost u svijetu i naklonost prema nama, unatoč stradanjima, patnjama i bolima ključna je odrednica koja nas čini kršćanima prema današnjem evanđelju. Možemo li zamisliti npr. što proživljava dijete kojega njegov roditelj nosi na redovno cijepljenje?! Kako se osjeća dok ga otac ili majka drže u naručju a medicinska igla mu probada nježnu kožu? Vjeruje li u njihovu dobrotu premda ne može sasvim razumjeti kako treba pretrpjeti malu bol kako bi bilo zaštićeno od velike bolesti? Slična je relacija odraslog čovjeka naspram Boga-Oca.
Obzirom na pitanje prisutnosti Boga u nepovoljnim događanjima tri su sustava promišljanja. Ateističko–agnostički stav naučava kako je sve slučajnost ili produkt skupa uzročno posljedičnih veza koje rezultiraju određenom nužnošću. Brojne religije prihvaćaju da Bog vlada svijetom i događajima u njemu te mu žrtvom treba omiljeti. Sukladno Isusovu propovijedanju trebali bismo promijeniti oholi stav da znamo uzroke zla u svijetu, jer Bog je skriven i čovjeku blizak u događanjima svijeta. Pokazao je to po Kristovu stradanju koje se neprekidno obnavlja našom mukom. Stoga je vrhunac molitve i znak duhovnog zdravlja ono što se navodi u psalmu 138, zahvaljivati Bogu za sva njegova dobročinstva, častiti ga zbog njegova veličanstva i slaviti jer nas je spasio!
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 24.srpnja 2022.