Svaku stvar i događaj možemo promatrati iz različitih pozicija. Nogometnu utakmicu možemo doživjeti kao gledatelji, igrači ili suci. Drukčije je gledati video prijenosom ili uživo kad su uključena mnoga osjetila. Mijenjajući perspektive gledanja postajemo objektivniji. Za ispravno prosuđivanje i djelovanje potrebno je realno vidjeti stvarnost, iz više gledišta, analizirati. Evanđelje opisuje Zakejevo traganje za smislom dok dočekuje Božjega sina na stablu kad je ovaj prolazio Jerihonom. Jerihon je drevno naselje na obalama rijeke Jordan u geografskoj depresiji, najniži grad na svijetu 250 metara ispod mora, 15 km udaljen od Mrtvog mora. Zemljopisna je to aluzija na događanja kad Krist nakon krštenja poučava narod, izbavlja ih od propasti i vraća u život.
Foto: Getty images
Zakejeva perspektiva je specifična baš kao i njegov socijalni status, psihološki profil i duhovno stanje. Čovjek je to niska rasta, iskomleksiran, prezren od mnoštva, nepoželjne profesije, neomiljen kod sunarodnjaka. Izgubio je dostojanstvo i ugled surađujući s okupatorima, pa i penjanje na smokvu ne doliči ozbiljnu čovjeku. Isus obraća pozornost na njega, obratio mu se kao osobi s poštovanjem i pozivom da se susretnu.
Komunikacijski funkcioniramo umišljajući kako poznajemo ljude oko sebe, no trebamo biti oprezni poznajemo li ih istinski uključujući i prepoznavanje njihovih motivacija. U toj mjeri ne poznajemo ni sami sebe i poteban nam je božanski pogled, jer samo nas Bog poznaje cjelovito, stoga nećemo olako donositi sudove i osude drugih ljudi.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Zakej nije pripadao niti jednom od antagonističkih pokreta već je živio svoju muku u mučnom svijetu podjela i međusobnih optužbi. Radio je za vlastiti interes, postao je koristoljubac sve dok nije susreo Isusa koji ga je promijenio tako da se odrekao nepošteno stečenog bogatstva. Odrastati između ostalog znači naučiti prihvaćati kompromise između vlastite volje i općeg stanja svijeta koji nas okružuje. Sazrijevši konačno, umorimo se od brojnih kompromisa te upadamo u tzv. krizu srednjih godina. Zakejevo stanje možemo gledati kao krizu srednje dobi što nastaje kao posljedica umora oko nastojanja realizacije zadatih ideja. Sredovječna osoba može biti razočarana svojim postignućima, čini joj se da je previše truda uložila udovoljavanju drugima i nametnutim pravilima. Konačno se želi ostvariti na vlastiti način dok još uvijek ima vremena i snage, što nerijetko vodi prepuštanju sitnim užicima, lomovima u braku, korupcijom u poslovanju. Zakej je zbog tjelesnih predispozicija, socijalnih okolnosti i političkog stanja postao loš čovjek. Struktura svjetskog poretka, društvene prilike pa i naše vlastite psiho-fizičke datosti tjeraju i nas na ogromne kompromise s kojima smo se već pomirili, a situacija nam nije normalna i nismo dovoljno dobri ljudi, pa barem toga budimo svjesni i zakejevski pogledajmo prema Isusu!
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 30.listopada 2022.