Kristov preteča i krstitelj središnji je lik današnjeg evanđelja, njegovo ime Ivan najrasprostranjenije je u kršćanskoj populaciji. U našem narodu ovo ime se pojavljuje u mnogo varijanti: Ivo, Ivica, Ivona, Ivanka, Ivka, Ika, Janica, Janko. Drugi europski narodi imaju oblike: John (eng.), Johann (njem.), Giovanni (tal.), Jean (franc.), Juan (šp.), Istvan (mađ), Janez (slov.), Jovan (srp.), Gjon (alb.), Vanja (rus.), Jan (ukr. polj. češ.). Izvorna biblijska verzija u hrvatskoj transkripciji glasi „Johanan“ i nastalo je spajanjem riječi Jahve i hanan što znači „Bog je milostiv“.
Foto: Wikipedia
Ivan Krstitelj posljednji je starozavjetni prorok, veliki je pokornik, zauzima se za pravednost, skončava u zatvoru, nije u milosti vladara jer je u milosti Božjoj. Božji sin Isus veliča njegovu djelatnost i proglašava ga najvećim rođenim od žene a ipak najmanjim u kraljevstvu nebeskom. Činiti pravdu preduvjet je ulaska u prostore Božje vladavine i u tom smislu pravednici se spašavaju bez obzira na religiju. Pravednost je važno svojstvo koje pripisujemo Bogu, no prema Kristovu nauku Božja pravda nije okrutna, povezana je s milosrđem. Milost je kršćanski pojam koji označava Božju milinu, naklonost, ljubaznost, nezasluženi dar kojeg primamo poput djece od svojih roditelja.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Kao djeca ovoga svijeta obično smo ljubomorni kad majka prašta i zahtjevamo pravednost oca naspram braće i sestara. S druge pak strane radujemo se kad nama oproste naše nestašluke, kad uvažavaju naše potrebe i razumiju okolnosti pod kojima smo pogriješili. Zakon pravde koji ne uvažava situacijsku etiku i ne prepoznaje ljudsko lice je okrutan, činiti pravdu je najmanje što moramo učiniti ako smo Božji, ali činiti djela milosrđa najviše je na što nas poziva Krist. Mi obično naspram drugih postupamo po principima zakona a za sebe očekujemo razumijevavanje, samilost, milosrđe.
Knjiga proroka Izaije opisuje dolazak takvog Božjega suda po kojem ćemo se spasiti, Jakovljeva poslanica potiče na strpljenje i suzdržanost u osudi drugih ljudi. Psalam 146. opjevava Božju pravdu koja štiti sužnje, potlačene, nemoćne, poklik aleluja naglašava da sam okrijepljen Gospodnjim duhom kad nosim utjehu siromasima. Naša kultura siromaštvo doživljava siromašno isključivo na materijalnoj razini. Hrvatski prijevod Biblije stoga upotrebljava termin „ubogi“ u širem značenju onoga koji je potreban Boga. U molitvi se obraćamo Bogu kao osobe koje su potrebne milosti Božje što uostalom i označava ime Ivan.
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 11.prosinca 2022.