Liturgija Pepelnice poziva nas na jedan drugačiji hod od onog uobičajenog, svakodnevnog. Ona pred nas stavlja određene vježbe u kršćanskom vojevanju kako bi se oboružali za borbu protiv duha zloće.
Foto: Unsplash
Podrijetlo Čiste srijede - pepelnice nalazimo u drevnoj pokorničkoj praksi. Izvorno se sakrament pokore nije slavio prema sadašnjim načinima. Liturgičar Pelagio Visentin naglašava da je evolucija pokorničke stege trostruka:
· od javnog slavlja do privatnog slavlja;
· od pomirenja s Crkvom, koje se daje samo jednom, do čestog slavlja sakramenta, shvaćenog kao pomoć - lijek u životu pokornika;
· od pokajanja, prije odrješenja, dugotrajnog i strogog, do zadovoljštine, koja slijedi nakon odrješenja.
Pepeo simbol pokore
Obred pepeljenja razvio se zbog javnog slavljenja pokore, zapravo obredom kojim je započeo put pokore vjernika koji bi ujutro na Veliki četvrtak bili odriješeni od grijeha. S vremenom se gesta posipanja pepelom proširuje na sve vjernike, a liturgijska reforma smatrala je prikladnim sačuvati važnost toga znaka. Tko se znamenuje korizmenim pepelom, treba biti svjestan da se tim javnim činom obvezuje da će dostojno slaviti korizmu.
Biblijska teologija otkriva dvostruko značenje upotrebe pepela
· Iznad svega je znak slabog i krhkog stanja čovjekova. Abraham obraćajući se Bogu kaže: Ja se, evo, usuđujem govoriti Gospodinu…Ja, prah i pepeo (Post 18,27). Job prepoznajući duboku granicu vlastite egzistencije, s osjećajem krajnje klonulosti, potvrđuje: U blato me je oborila dolje, gle, postao sam k`o prah i pepeo (Job 30,19).
· Ali pepeo je također vanjski znak onoga koji se kaje za svoje zlo djelo i odluči ponovno krenuti prema Gospodinu. Osobito je poznat biblijski tekst o obraćenju stanovnika Ninive zahvaljujući Joninom propovijedanju: Ninivljani povjerovaše Bogu; oglasiše post i obukoše se u kostrijet, svi od najvećega do najmanjega. Glas doprije do kralja ninivskoga: on ustade s prijestolja, skide plašt sa sebe, odjenu se u kostrijet i sjede u pepeo (Post 3,5-9). Također u Juditinoj knjizi poziv za sve ljude na pokoru kako bi ih Bog oslobodio: Svi Izraelci i žene i djeca što življahu u Jeruzalemu padoše ničice pred Hramom, posuše glavu pepelom i prostriješe kostrijet pred Gospoda (Jdt 4,11).
Foto: Unsplash
Dvije formule
Jednostavna, ali sveobuhvatna liturgija Čiste srijede - pepelnice zadržava ovo dvostruko značenje koje je eksplicitno izraženo u formulama: Sjeti se, čovječe, da si prah i da ćeš se u prah vratiti ili Obratite se i vjerujte Evanđelju.
Adrien Nocent ističe kako je drevna formula (Sjeti se, čovječe da si prah...) usko vezana uz gestu posipanja pepela, dok nova formula (Obratite se...) izražava na bolji način pozitivan aspekt korizme, koja započinje ovim slavljem.
Sam liturgičar predlaže vrlo znakovito obredno rješenje: "Da se slavlje ne bih previše oduljilo, mogli bi se ujediniti stari i novi oblik formula, koji bi slijedom toga, bolje izrazili značaj slavlja: Sjeti se, čovječe, da si prah i da ćeš se u prah vratiti; stoga se obrati i vjeruj Evanđelju.
Stoga je to poziv da se prisjetimo da smo slaba bića, uvijek nam je potrebna Božja pomoć, nikada se ne možemo osloniti samo na vlastite snage, uvijek moramo živjeti u poniznosti bez ikakve preuzetnosti i ponosa. To je onda poziv da prepoznamo kako trebamo promijeniti svoje životne navike, napustiti grijeh i svim srcem se vratiti Bogu kako bismo istinski živjeli naše krštenje i kršćanstvo.
Obred pepeljenja se vrši nakon evanđelja i propovijedi, kako bi se i na taj način pokazalo da se obraćenje i pokora rađaju iz slušanja i razmatranja Božje riječi.
Liturgijski, pepeo je znak priznanja grešnosti, znak kajanja, znak spremnosti za obraćenjem. Zato braćo i sestre, izmijenimo se, posteći u pepelu i kostrijeti, i plačimo pred Gospodinom: on je nježnost sama i milosrđe – oprostit će nam grijehe Bog naš.
Izvor: p.A.T./RM BiH
Objavljeno: 22.veljače 2023.