Gledanje kao motiv proteže se kroz biblijska čitanja službe riječi današnjeg misnog slavlja. Pred proroka Samuela izvode redom sedam Jišajevih sinova i svi su naočigled prikladni za kralja. Bog ipak nije odredio ni jednoga za pomazanje uz napomenu: „čovjek gleda na oči, a Gospodin gleda što je u srcu“. Napokon od stada dovode najmlađeg i zanemarenog Davida koji se pokazuje kao Božji odabranik. Kao pastir imao je mnogo vemena u samoći baviti se duhovnošću, pjevao je i stvarao novu poeziju. Većina psalama njemu se pripisuje a najpoznatiji je 23. koji opisuje stanje duše pred borbu s nadmoćnijim neprijateljem Golijatom. Sveti Pavao u poslanici vjernicima u Efezu potiče kršćane neka se probude i snagom svjetla prepoznaju istinu, dobrotu i pravednost. Evanđelje opisuje kako Isus daje sposobnost viđenja slijepcu od rođenja što stvara kontraveze i izaziva široku diskusiju.
Foto: Unsplash
Prva kontraverza za Isusove učenike proizlazi iz pučkog vjerovanja da je netko hendikepiran jer je grešnik. Budući da se radi o slijepcu od rođenja grijeh bi mogao nastati od njegovih predaka. Sljedeća dilema postavlja problem je li ozdravljenje bolesnika autentično ili je posrijedi prijevara. Pa i kad bi prihvatili kako se radi o vjerodostojnom činu, pitaju se kojim autoritetom Isus to čini. Razmiricu unosi što je djelo učinjeno u zabranjenom danu, subotom kad se ne smije raditi. Mnogi očevici i bliski ljudi ozdravljenika u nedoumici su smiju li svjedočiti i usprotiviti se velikodostojnicima. Slijepcu od rođenja također je porijeporno tko je „Sin čovječji“ kako sebe Isus naziva.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Kontraverzu zaključuje sam Isus s polemikom što to znači vidjeti i tko je zapravo slijep. Aludira na duhovnu nesposobnost učenjaka i religioznih vladara prepoznati istinu. Pravna konsekvenca za njih je da snose posljedice svojih stavova tj. preuzimaju grijeh. Neugodan je i dosadan opetovani proces ispitivanja same osobe nad kojom je čudo izvedeno. On premoren od silnog maltretiranja nenamjerno provocira suce pitanjem kane li i oni postati Isusovi sljedbenici. Razgovor dovodi do riskantne komparacije Isusove proročke službe s drugim važnim likovima npr. Mojsijem. Nastavlja bezobraznom opaskom kako i zašto religiozni službenici nisu u stanju protumačiti njegov lik i djelo.
Za suvremene čitatelje ekscentričan je i Isusov nehigijenski i nepristojan postupak kad Isus kalom premazuje bolesničke oči. U zabuni smo što znači ta bizarna gesta, je li bila baš nužna, je li se moglo drukčije. Nepoznata nam je čak i riječ koja označava glib, raskvašenu zemlju ili gusto ljepljivo blato. Mnoštvo Isusovih postupaka ostati će nejasno i diskutabilno njegovim sunarodnjacima, svećenicima i učenicima. Evanđelje nas tako uvodi u kontraverzu Kristovog stradanja, muke i smrti koji će kronološki uslijediti. Progledajmo da prepoznamo Božju prisutnost u svijetu i preispitajmo vlastitu viziju stvarnosti!
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 19.ožujka 2023.