Posljednji je dan mjeseca travnja koji ime nosi po karakterističnoj vegetaciji. Četvrtina kopnenog dijela Zemlje pokriveno je travom uglavnom nekorisnom ljudima. Ona je stanište i hrana mnogim životinjama važnim za čovjeka pa je u prehrambenom lancu tako uporabljiva i za nas. Isus se u svom propovijedanju služi metaforom ovce, stada i dobrog pastira kako bi pojasnio ponašanje osobe, zajednice i vođe. Travnate hrane ima u obilju, treba je tek pronaći u fazama njezina rasta pa ovca treba lidera koji će je mudro voditi. Potrebna joj je zaštita u skloništu gdje se može skrasiti od predatora a vrata su osjetljivo mjesto koje povezuje ovčinjak i livadu. Krist sebe identificira s tom osjetljivom točkom, ovca je kao i čovjek plaha krotka životinja, s pogledom usmjerenim prema zemlji, nesposobna uočiti gdje su obilniji pašnjaci. Zbog toga se udružuje s drugim jedinkama iste vrste u stado kako bi se uspješnije zaštitila od napasnika čega je posljedica povodljivost u ponašanju
Foto: Unsplash
Svojevrsna je ovo aluzija na strukturalizam kojem smo podložni kao bića na individualnoj, socijalnoj i mentalnoj razini. Struktura označava zadani ustroj, građu, sklop, riječ je latinskog porijekla, dolazi od glagola „struere“ u značenju „raspoređivati“. Kao misaoni pravac strukturalizam se razvio sredinom prošlog stoljeća i povezan je sa svim područjima ljudskog djelovanja i izučavanja. Biološka struktura određuje potrebu za hranjenjem, kao što ovcama treba paša ljudi imaju prehrambene potrebe za zadovoljenje osnovnih nagona. Čime god se bavili, kojem god staležu pripadali, što god o svijetu mislili, ovisnici smo o hrani koju Bog daje jer on je tvorac i izvor Sunca, Zemlje i kiše. Poput ovce i ljudi su društvena bića od rođenja ovisni o pripadnicima iste vrste te gradimo pravila ponašanja podnoseći jedni druge tražimo adekvatnog lidera. Potreba za pripadanjem jednoj grupi nalazi se na listi ljudskih prioriteta a preduvjet je prepoznati vlastiti identitet odnosno vrata na koja ćemo ući u odabranu nam zajednicu.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Evanđelje opisuje Dobrog pastira kojeg ovce prepoznaju po glasu, zove ih po imenu, slijede ga i daje im život „u izobilju“ (Iv 10, 10). Strukturalizam kao misaoni pravac nastao je najprije u lingvistici, čovjekov način razmišljanja, postupanja i postojanja ponajprije je ovisan o njegovom jeziku. Riječima su nas opominjali, hrabrili i tješili, riječima očitujemo svoju misao, osjećaje i namjere, govorna logika očituje stanje naše svijesti. Strukturalnost je sveprisutna i u nedjelji Dobroga pastira pozvani smo promisliti stanje, pripadanje i strukturalne zadatosti vlastite osobnosti, zajednice i upravljanja.
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 30.travnja 2023.