Oproštenje je velika biblijska tema. Savršen zajednički život ne postoji. Različitost proizvodi hotimične i nenamjerne uvrede. Uvrede pak mogu nastati i zbog nečije preosjetljivosti. Ne očekujmo idealne odnose pa ćemo se bolje podnositi. Alternativa oproštenju je nositi gorčinu u duši a to ne želimo. Bez opraštanja nijedno društvo ne bi funkcioniralo. Riječ oprostiti podrazumijeva prihvatiti nečiju prostotu. Ljudi su grešni i vrijeđaju nas zbog primitivizma. Tko nema razumijevanja za tuđe postupke taj ne prašta. Ako nemamo smilovanja za pogreške drugih tad umišljamo da smo savršeni. Srdžbom ne možemo nauditi drugome već time razaramo svoje osjećaje. Oproštenje je drukčije i odvija se neovisno o pomirenju iako je pomirenje posljedica oproštenju. Mržnjom ne možemo nauditi neprijatelju već razaramo sebe i vlastitu moć rasuđivanja.
Odlomak iz Knjige Sirahove mržnju, srdžbu i nespremnost oproštenju stavlja kao zapreku za duhovno i svekoliko ozdravljenje. Psalam 103. veliča Gospodina koji je milostiv, milosrdan i rijetko srdit. U drugom misnom čitanju Pavao posvješćuje vjernicima da žive, umiru i uskrsnu s Kristom. Poklikom aleluja ističe se novozavjetna zapovijed da volimo jedni druge jer Bog nas ljubi. Evanđelje započinje Petrovim upitom i odgovorom koliko puta treba oprostiti, do sedam puta? Isus se u odgovoru služi svetim brojem 7 i umnaža ga magičnom brojkom 70 te pripovijeda usporedbu. Iz priče je jasno kako je sluga svaki čovjek, kralj je Bog, dug je grijeh, račun sudnji dan, valuta je talent. U našem i mnogim jezicima riječ talent postala je sinonim za dar od Boga, afinitet, čovjekovu sposobnost za određeno djelovanje. Talentirani smo prema prispodobi tako mnogo da nismo u mogućnosti nadoknaditi dugovanje. Deset tisuća talenata ekvivalentno je zaradi u 10. 000 000 radnih dana u preko 27 000 godina. Hiperbolično se naglašava čovjekova nemogućnost i nedostojnost naspram milosti koju smo primili od Gospoda.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Ako je savršeni Bog spreman oprostiti nama, dužni smo i mi pokazati spremnost oprostiti dužnicima našim kako se to navodi u molitvi Očenaša. Oproštenje je ideal na koji smo pozvani, ako je od Boga onda je vrijedno promišljanja. Ne možemo zapovjediti svojim emocijama ali vjerom, razumom i razborito trebamo potaknuti na djelovanje. Oprostiti ne znači odreći se svog prava, ne priznati nečiju krivicu ili opravdati nečije loše postupke. Opraštanje nije oholi izraz duhovne nadmoći niti prebacivanje odgovornosti na Boga. Odluka ne osvetiti se, ne mrziti i nemati gnjeva uključuje oproštenje drugome ali i sebi. Povijest čovječanstva nakaradno je prikazana kao povijest ratovanja, veličaju se vojskovođe, tirani i silnici. Čovječanstvo je ipak opstalo zahvaljujući anonimnim milosrdnicima koji su vjerovali da se greške mogu popraviti.
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 17.rujna 2023.