Pjesmama očitujemo duboke žudnje, neostvarene želje, neispunjena nadanja. Čest motiv pjevanja je ljubav čime se pokazuje kako je ona prioritet kolektivnih potreba. Opisuje se kao osnovna osjećajna potreba bliskosti bez koje ne bismo postojali u svijetu. Začeti smo u ljubavi, odrasli smo zahvaljujući nečijoj pažnji, opstajemo jer smo voljeni. Ljubav je jedan od apsolutnih pojmova i kao takav je višeznačan, delikatan i složen. Klasična klasifikacija govori o osjetilnoj ljubavi „erosu“, brizi za bližnje „agape“ i prijateljskoj ljubavi „philia“.
Foto: Unsplash
U staroj mitologiji Eros predstavlja utjelovljenje životne snage rođenom iz prvotnoga kaosa kao sin boga rata i boginje ljepote. Agape je termin preuzet u kršćanskoj misli jer određuje neosjetilnu ljubav prema drugim osobama. Povijesno označava i zajedničko blagovanje vjernika kao solidarnu uspomenu na Kristovu posljednju večeru. Filija uključuje spremnost dijeljenja emocija i umiranja za drugoga, najviša je ljubav izvan one koju pokazuje Bog. Stari Grci govore još i o obiteljskoj ljubavi (storge) koja opisuje odnos roditelja i djece kako to životinje pokazuju brigom za mladunce. Može opisivati i potrebu za pripadanjem grupi, ljubav prema zajednici, vjernost kolektivu, domoljublje. Ksenija je ritualno očitovanje uzajamnosti, moralna obveza pokazivanja naklonosti prema gostima. Konačno, postoji i ljubav prema sebi (philautia) i dijeli se na pozitivnu i narcističku tj. onu koja je fokusirana na osobnu korist.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
U svakom slučaju ljubav je prevažna u životu i ona nas određuje na mnogo načina. Ljubav primljena na krivi način pogrešno nas oblikuje, nepravilno prakticiranje ljubavi uvodi nas u neuredno stanje. Isus u evanđelju odgovara na pitanje zakonoznanaca i poučava o ljubavi prema Bogu, bližnjemu i sebi. Knjiga izlaska praktično govori o praktičnoj ljubavi prema siromašnima, nemoćnima i slabima. Psalam 18. ispovijed je o ljubavi prema Bogu koji je krepost. Poslanica opisuje djelatnu ljubav apostola koja potiče na promjenu života tj. obraćenje.
Svi navedeni aspekti kršćanske kreposti ljubavi očituju se riječima: voljeti, poštovati, prihvaćati, žudjeti, obožavati, simpatizirati, cijeniti, cjelivati. Bilo koji i bilo kakav i ma koliki nedostatak ljubavi, prihvaćanja i samopoštovanja simptom je duhovne bolesti. Liječi se posvješćivanjem u molitvi kako nas Bog-otac voli unatoč tome da smo u nemilosti ovozemaljskim autoritetima.
Iskorjenjuje se simboličkim i stvarnim sudjelovanjem u Kristovoj muci koji je iz ljubavi prema bližnjima podnio poniženje.
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 29.listopada 2023.