Sjećanje je aktivnost kojom istražujemo vlastita protekla događanja. Svijest o postojanju nas navodi na razmišljanje o izvorištu svega što nam se dogodilo. Razmišljamo o našem porijeklu, tražimo konačni smisao postojanja. U potrazi smo za prvotnim uzrocima postojanja. Bog nas je stvorio, vjernički je zaključak, i taj osjećaj poziva na razmatranje o darovanom životu. U prvom misnom čitanju mladi Samuel osjeća poziv Božji dok boravi u hramu. Majka ga je prikazala Gospodinu jer od Boga je isprosila njegovo rođenje. Psalam 40. relativizira ljudske prinose shvaćajući kako Bogu treba ljudsko srce, volja i pravda. U drugom čitanju poslanica posvješćuje potrebu da Bogu prinesemo vlastito tijelo
Foto: Francisco de Zurbarán "Agnus Dei"/ Wikipedia
Evanđelje opisuje kako Ivan Krstitelj upoznaje dvojicu svojih učenika s Isusom. Predstavio ga je kao „Jaganjca Božjega“, oni su pošli su za njim te su upitani: „Što tražite“? Nije im bilo jasno što žele te pokazuju tragalačku zbunjenost: „Učitelju gdje stanuješ?“ Sljedeći Isusa Andrija otkriva bratu Šimunu kako su našli Božjeg pomazanika. Krist ga naziva Kefa što u prijevodu znači Stijena (grčki Petar) a što bi trebalo opisati njegovu narav. U biblijskoj kulturi, imenovanje je određivanje karaktera a promjena naziva označava izmjenu službe. Isus je označen izričajem „jaganjac Božji“ što je arhaični hrvatski izričaj. Upotrebljava se i u liturgiji kad svećenik pokazuje posvećenu hostiju narodu neposredno pred obred pričesti kad će primiti tijelo Kristovo. Janje je simbol žrtve u Svetom pismu od Adamovih potomaka preko Abrahama, Mojsija, proroka sve do vremena kad je Isus propovijedao u jeruzalemskom hramu.
Piše: fra Mijo Šuman, vikar u župi Dolac kod Travnika
Žrtva je prinošenje izvjesnog dobra u čast Višem biću kao očitovanje ovisnosti. Biblijski narodi prinosili su Bogu dar kao znak zahvalnosti, npr. janje jer su stekli stado. U sociologiji žrtvovanje je odricanje nečega poradi viših ciljeva npr. darovati svoj život za slobodu domovine. Žrtva je živo biće koje se sprema za smrt, riječ žrtva dolazi od riječi žetva. Rene Girard opisao je žrtveni mehanizam u zajednici koja se prenošenjem žrtve oslobađa unutarnjeg nasilja i uništenja. Za primjer uzima skupinu djece koja krivicu za nemir očituju u stranoj skupini ili na jednom djetetu. Krist je svojim učenjem i ponašanjem izazvao gnjev suprotstavljenih društvenih skupina te je svjesno postao žrtva za spas, te je i za nas postao model ponašanja.
Izvor: RM BiH
Objavljeno: 14.01. 2024.