U svijesti o sve razornijim posljedicama porasta govora mržnje Centar za mirovno obrazovanje – CMO odlučio se prvi trodnevni modul 7. ciklusa projekta Škola mira posvetiti upravo prevenciji i suzbijanju govora mržnje uz financijsku potporu Ureda Vijeća Europe u Sarajevu pruženu kroz projekt Borba protiv diskriminacije, mržnje i rasizma u Bosni i Hercegovini spomenutog Ureda. U novi projektni ciklus Škole mira uključeno je 15 osnovnih škola iz Srednjobosanskog kantona. Kreator projekta Škola mira je Alen Kristić, programski direktor CMO-a, a voditeljica novog ciklusa Selvira Sadiković Mašnić. U realizaciji samog modula od 18. do 20. listopada 2024. na Ilidži sudjelovala su 24 učenika u pratnji 6 nastavnica iz 6 partnerskih škola iz Srednjobosanskog kantona, i to OŠ Kiseljak 1 – Bilalovac, OŠ Kiseljak 1 – Zabrđe, OŠ Edhem Mulabdić – Novi Travnik, OŠ Vitez – Vitez, OŠ Muhsin Rizvić – Fojnica i OŠ Ivan Goran Kovačić – Gojevići / Fojnica. Neposredno po okončanju modula u 6 spomenutih i 9 preostalih partnerskih škola – OŠ Brestovsko – Kiseljak, OŠ Kaćuni – Brestovsko, OŠ Dubravica – Vitez, OŠ Dubravica – Preočica / Vitez, OŠ Guča Gora – Travnik, OŠ Bila – Vitez, OŠ 13. rujan – Jajce, OŠ Berta Kučera – Jajce, OŠ Busovača – Busovača – proglašen je Mjesec borbe protiv govora mržnje tijekom kojeg će učenici okupljeni u Mirovnim sekcijama u pratnji nastavnika i asistenciju tima CMO-a realizirati oko 50 aktivnosti edukativnog, umjetničkog, aktivističkog i humanitarnog karaktera.
Na početku samog modula, u okviru predavanja Alena Kristića, posvećenog svjetskom etosu, učenici su se upoznali s porijeklom i važnošću sveopće primjene zlatnog pravila kao temeljnog etičkog načela. Promatranje zlatnog pravila kao zipovane verzije sveukupne etičke baštine čovječanstva ili najvažnijeg božanskog sms-a upućenog čovječanstvu učenicima je pomoglo da shvate jednostavnost, ali i zahtjevnost tog etičkog načela nazočnog u svim svjetskim religijama i kulturama. Propitujući religijske i nereligijske koncepcije ljudskog dostojanstva, njihovu komplementarnost, učenici su prihvatili maksimu: Najbolji način obrane vlastitog, pa čak i Božjeg dostojanstava predstavlja obrana dostojanstva ugroženog pojedinca i/ili skupine!
U predavanju i popratnoj radionici Selvire Mašnić Sadiković učenici su se upoznali s različitim vrstama i posljedicama stereotipa i predrasuda, korova iz kojeg niču otrovni cvjetovi govora mržnje. Učenike je najviše oduševila prigoda da uz pomoć likovno-edukativnih plakata koje su sami izradili izlože nadahnjujuće životne priče osoba koje su razbile okove stereotipa i predrasuda karakterističnih za kulturni milje i/ili društvene grupe iz kojih dolaze. To je učenicima pomoglo da shvate da stereotipi i predrasude ne sputavanju samo sazrijevanje i rast jednog pojedinca ili jedne skupine nego čitavog društva.
Samoj problematici govora mržnje bilo je posvećeno predavanje i popratna radionica Marije Lučić-Ćatić, prof. dr. Kroz veoma domišljate i dinamične vježbe učenici su postupno shvatili što je to govor mržnje, koje su njegove posljedice, kako na njega reagirati i kako ga razlikovati od drugih mrzilačkih i/ili diskriminirajućih narativa. Najveći dojam na učenike je ostavila vježba kroz koju su shvatili da je svatko od nas splet mnoštva pripadnosti i da nijedna od njih ne smije postati predmet etiketiranja, a kamoli govora mržnje, tim više jer mnoge od njih uopće ili teško možemo promijeniti. Umjesto toga, ples različitih pripadnosti u nama i oko nas je poziv da gradimo društvo različitosti. Na važan doprinos religija u eliminaciji stereotipa, predrasuda i govora mržnje učenicima je u svom predavanju i popratnoj radionici ukazao Rasim Ibrović. Kroz zajedničko propitivanje odabranih scena iz njihovog života, učenici su shvatili da su i utemeljitelj islama i utemeljitelj kršćanstva često bili žrtve stereotipa, predrasuda i govora mržnje, ali i da su se odvažno borili protiv njih. Naprosto, život vjere je nespojiv s predrasudama i stereotipima, koji su znak lijenosti duha, a pogotovo s govorom mržnje. Izrada likovnih radova o susretima kršćana i muslimana kroz povijest, koji su rušili njihove uzajamne predrasude i govor mržnje, kao što je to susret sv. Franje Asiškog i egipatskog sultana Malik al–Kamila, učenike je uvjerio da je susret ponajbolji eliksir protiv stereotipa, predrasuda i govora mržnje.
Na samom koncu prvog modula novog ciklusa Škole mira svi su učenici osmislili svoje poruke protiv govora mržnje. Nakon što su ih ispisali i ukrasili, s njima su se fotografirali da bi sudjelovali u digitalnoj kampanji protiv govora mržnje koju će CMO pokrenuti na svojoj Facebook stranici. Cjelokupan program upotpunio je posjet učenika Vrelu Bosne i večer zabavnih igara, a za realizaciju obje spomenute programske točke bio je zadužen Miroslav Bagara. Na posvećenom i kreativnom sudjelovanju u programu prvog modula novog ciklusa Škole mira učenicima, ali i njihovim nastavnicama – Fatimi Pašić, Adisi Barić, Amri Karač Saldum, Amberi Marušić, Borki Matić i Moniki Kovač – na koncu je zahvalila Maja Lukić-Shade, predstavnica Ureda Vijeća Europe u Sarajevu, i Zdravko Kujundžija, izvršni direktor CMO-a.
Izvor: Centar za mirovno obrazovanje – CMO
Objavljeno: 30. 10. 2024.