Ovih dana iz tiska je izišao Direktorij Vrhbosanske nadbiskupije za euharistijska slavlja i liturgiju časova za godinu Gospodnju 2024./2025.
Ovih dana iz tiska je izišao Direktorij Vrhbosanske nadbiskupije za euharistijska slavlja i liturgiju časova za godinu Gospodnju 2024./2025. Uz Vrhbosansku nadbiskupiju isti od početka njegova izlaženja koriste Banjolučka biskupija i Vojni ordinarijat u BiH. Kao i svi dosadašnji pravovremeno je pripremljen i tiskan prema službenim liturgijskim dokumentima i odredbama: Općem rimskom kalendaru za liturgijsku godinu 2024./2025., 3. tipskom izdanju Rimskog misala, Nacionalnom liturgijskom kalendaru Biskupske konferencije BiH s vlastitostima svih nad/biskupija koje ga koriste. Unesene su sve nove liturgijske odredbe objavljene tijekom zadnjih godinu dana od nadležnih liturgijskih tijela. Kao i svi dosadašnji isti nije nadomjestak raznim kalendarima, poglavito pastoralnim, zatim knjigama misnih nakana ili...
Novi Direktorij Vrhbosanske nadbiskupije za sljedeću liturgijsku godinu 2024./2025. odobrio je vrhbosanski nadbiskup metropolit mons. dr. sc. Tomo Vukšić, br. 417/2024. od 12. kolovoza 2024. Kao i sve dosadašnje i ovaj je pripremio je mons. Tomo Knežević, a nakladnik sa svim poslovima pripremanja teksta i tiskanja uradio je Medijski centar Vrhbosanske nadbiskupije, gosp. Davor Krajinović.
Vezano za liturgijsko-tehničko uređenje i u ovom Direktoriju napravljen je novi korak vezano na uređenje blagdanskih slavlja, prema pravilu prednosti i njihove pripadajuće liturgijske boje prema stupnjevima liturgijskih slavlja, kojih se svi korisnici trebaju držati.
Svjesni smo činjenice kako neki korisnici ovog i drugih direktorija postavljaju pitanja vezanih za izbor Gospodnjih i svetačkih slavlja, stupnja njihova slavlja (svetkovina, blagdan, obvezni ili neobvezni spomendan) kao i liturgijskih čitanja prema važećim lekcionarima na hrvatskom jeziku. Komentar je bio kako se navedeno „razlikuje“ u aktualnom Direktoriju Vrhbosanske nadbiskupije od još uvijek važećeg rimskog misala i svih lekcionara na hrvatskom jeziku Crkve u Hrvata, a kao primjer najbolje mogu poslužiti brojevi pripjevnih psalama. S obzirom na obvezu izbora liturgijskog slavlja, misnog obrasca i liturgijskih čitanja i boje, jedino mjerilo je važeći direktorij, koji je pripremljen prema aktualnim liturgijskim odredbama opće i mjesnih Crkava, a ne odredbama davno tiskanih misala i lekcionara i drugih liturgijskih knjiga na hrvatskom jeziku. Svjesni smo činjenice kako se u lijepom broju liturgijskih prostora Crkve u Hrvata još uvijek ne koriste aktualna, nego nažalost prva izdanja spomenutih „nepotrošenih“ liturgijskih knjiga na hrvatskom jeziku, a koje su tiskane još početkom provedbe liturgijske konstitucije II. vatikanskog sabora sedamdesetih godina prošlog stoljeća.
Vrijeme nakon II. vatikanskog sabora, po uzoru na židovski blagdani kalendar, obogatilo je rimsku liturgiju tako da sve nedjelje i svetkovine počinju predvečerjem prethodnoga dana tj. zalaskom sunca. Neke nad/biskupije u svijetu odredile su točno vrijeme početka istih, a koje služi kao pomoć pri izboru misnih obrazaca. Često puta nastaje neprihvatljivi liturgijski raskorak u slavljenju mise s moljenjem prve večernje Božanskog časoslova, posebno po našim odgojnim zavodima malim i velikim sjemeništima i samostanima u kojima se zajednički moli časoslov spajajući s euharistijskim slavljem. Naime, uzima se obrazac mise dana i prva večernja od nastupajuće nedjelje odnosno svetkovine ili zbog liturgijske „lagodnosti“ nelistanja uzima se misni obrazac spomendana, a časoslov od nastupajućeg liturgijskog dana.
Rimski direktorij, koji se temelji na Općem rimskom kalendaru, unosio je u svim dosadašnjim izdanjima ovu napomenu. U njemu je na svakom mjestu bilo naznačeno koji se obrazac euharistijskog slavlja (prezidijalne molitve: zborna, darovna i popričesna) uzima ujutro, a koji navečer uoči nedjelje i svetkovine. I zato je i Direktorij Vrhbosanske nadbiskupije unio i jasno označio i ovu liturgijsku odredbu, a što je za molitelje Božanskoga časoslova činjeno od početka njegova izlaženja. Isto treba pomoći svima koji slave ili sudjeluju u euharistijskom slavlju na taj dan.
Posebna je pomoć svima koji su obvezatni slaviti ili sudjelovati na misi u nedjelje i zapovjedne svetkovine. Naime, neke biskupske konferencije i nad/biskupije u inozemstvu ovaj problem riješile su tako da su odredile točno vrijeme početka nedjelje odnosno svetkovine bez obzira na ljetno i zimsko računanje vremena, a istu odredbu unijele su u svoj direktorij. Isto tako strogo se držalo, kako kažu naši vjernici crvenoga slova, svih nedjelja tijekom godine i četiri zapovjedne svetkovine (Božić, Tijelovo, Velika Gospa i Svi sveti) prema odredbi naših bosanskohercegovačkih nad/biskupa, a ne da se postupa prema „procjeni“ proizvoljnog tumača ili priređivača raznih kalendara odnosno direktorija.
Važna napomena: Što je liturgijski direktorij u životu Crkve?
Dobro je znati i držati se u razmišljanju i činjenju kako je liturgijski direktorij, službeni liturgijski kalendar opće i mjesne Crkve ili govornog područje ili više nad/biskupija s jasnim liturgijskim odredbama. Iste obvezuju spomenuta crkvena područja koje ga koriste uz obvezu pripremanja vlastitosti svake nad/biskupije. On se svake godine priprema i objavljuje za opću Crkvu u Vatikanu uglavnom krajem lipnja, a niže crkvene razine „uglavnom“ do početka nove liturgijske godine, pred 1. nedjelju došašća ili... On nije nadomjestak za druga pravna, pastoralna i liturgijska kalendarska pomagala kao što su: razni termini, pastoralni i osobni kalendari, knjiga misnih nakana ili pastoralnih termina. Unesene liturgijske i druge odredbe moraju se temeljiti na službenim odredbama i važećim dokumentima kako opće tako i drugih razina ustrojstva Crkve, a nikako na vlastitim prosudbama i vlastitim „liturgijskim“ promišljanjima utemeljenim na službama koje su pojedinim osobama povjerene od nadležne crkvene vlasti.
Direktorij je liturgijski kalendar. Za razliku od općeg rimskog kalendara ili kalendara određenog govornog područja ili nad/biskupije, u direktoriju je svaki dan označen točnim datumom građanskog kalendara. Kao daljnju posebnost direktoriji, uz navode općeg rimskog kalendara donose slavlja svake nad/biskupije kao na primjer svece ili blaženike koji se na tom području posebno časte. Zato svaka nad/biskupija priprema i izdaje svoj vlastiti direktorij ili za direktorij koji koristi priprema svoje vlastitosti, a koje se dakle odnose i vrijede samo za ovu nad/biskupiju.
Uz podatke o liturgijskom danu, kalendar direktorija navodi i dane spomendana svetaca ili blaženika s njihovim stupnjem slavlja (svetkovina, blagdan i obavezni/neobvezni spomendan) i liturgijskom bojom koja se koristi. Donose se dani opće Crkve, govornog područja kako što je Crkva u Hrvata i nad/biskupijski, kao na primjer: kvatre, prosni dani, posne i molitvene akcije, svjetski dani molitve s drugim posebnim sadržajima itd.
U svakom direktoriju navedeni su i svetopisamski tekstovi potrebni za euharistijsko slavlje, posebno za slavlje Božje riječi, kao i podaci potrebni za slavljenje liturgije časova. Popisani su i umrli klerici koji su djelovali na konkretnom crkvenom području prema njihovoj nad/biskupijskoj i redovničkoj pripadnosti. Direktoriju prethodi opći liturgijski uvod i mnogi drugi liturgijski podaci/odredbe/pojašnjenja koji su pomoć korisniku direktorija.
Kalendar direktorija prati crkvenu godinu, te se zbog pomičnih blagdana, svetopisamskih tekstova i drugih promjena priprema i objavljuje za svaku crkvenu godinu iznova u tiskanom izdanju. Mnoge biskupije već godinama svoj direktorij stavljaju na raspolaganje i na svojoj mrežnoj stranici kako bi bio od pomoći svim korisnicima. Međutim, korištenje objavljenog predloška nosi sa sobom obvezu traženja odobrenja bilo od autora bilo od nadležne nad/biskupijske vlasti koja je isti objavila, kako bi se tekst djelomično ili cjelovito koristio.
Obveza korištenja ovog direktorija?
Kao i do sada svaka crkvena ustanova u Vrhbosanskoj nadbiskupiji obvezna je pravovremeno nabaviti i koristiti samo važeći Direktorij Vrhbosanske nadbiskupije, koji će kao i do sada može na vrijeme nabaviti u Sarajevu: u Središnjem uredu Vrhbosanske nadbiskupije i u Medijskom centru Vrhbosanske nadbiskupije. Drugi direktoriji ne mogu se koristiti na području Vrhbosanske nadbiskupije. Redovničke obitelji u Vrhbosanskoj nadbiskupiji koristit će vlastiti Direktorij isključivo u liturgijskim slavljima samo svoje redovničke zajednice uvažavajući pri tom važeće liturgijske odredbe s obzirom na Opći rimski kalendar, Nacionalni kalendar Biskupske konferencije BiH i važeći Kalendar Vrhbosanske nadbiskupije.
Izvor: KTA
Objavljeno: 4. 11. 2024.