icn2.png

Frekvencije:» FM Sarajevo,Travnik, N. Travnik i Vitez 103,3 MHz» FM Banja Luka 98,9 MHz» FM Mostar i okolica, Široki Brijeg 89,4 MHz» FM Jajce; 101,2 MHz» FM Fojnica, Visoko te dijelovi općina Kreševo i Kiseljak 97,8 MHz» FM Žepče, Maglaj i Zavidovići 105,7 MHz» Livno, Kupres i Tomislavgrad 94.6 MHz» Ljubuški i Čapljina 94.7 MHz i Stolac 89.4 MHz» Pretplatnici HT ERONETA, putem HOME TV» Pretplatnici BH TELECOMA putem MOJA TVProgram uživo:Slušajte

ficn ficn ficn ficn ficn

logo

U župi bl. Ivana Merza u Budžaku, u srijedu 22. listopada 2025., održana je redovita rekolekcija banjolučkih svećenika koji pastoralno djeluju u četiri dekanata – Banjolučkom, Bihaćkom, Bosanskogradiškom i Prnjavorskom.

phpThumb_cache_ktabkbih.net__src49633faaf56cdc92e9a28613565a544b_par237e4a9ca0b8b807a10bf3329368f378_dat1761565050.jpegIzvor: Banjolučka biskupija

U župi bl. Ivana Merza u Budžaku, u srijedu 22. listopada 2025., održana je redovita rekolekcija banjolučkih svećenika koji pastoralno djeluju u četiri dekanata – Banjolučkom, Bihaćkom, Bosanskogradiškom i Prnjavorskom, predvođeni dekanima vlč. Žarkom Vladislavom Ošapom, vlč. Markom Vidovićem i vlč. Marijanom Stojanovićem. Susretu su se pridružila i četvorica svećenika iz Broćanskog dekanata predvođeni dekanom preč. Đurom Benderom.

Ovaj je susret imao i posebno značenje jer su Banjolučki i Broćanski dekanati partnerski. To je odlučeno još na prvim sjednicama Međudekanatskog susreta u Bosni i Hercegovini koji se redovito održava u Nadbiskupskom sjemeništu „Petar Barbarić“ u Travniku. U dosadašnja dva susreta, prvom na Petrićevcu 2019. i drugom u Gradnićima 2023. godine, sudjelovalo je više od 700 vjernika i dvadesetak svećenika obaju dekanata. Ponovnim okupljanjem svećenika nastavljeno je bratstvo i zajedništvo u molitvi te upoznavanje.

Nakon pozdravnih riječi dekana preč. Ošapa, predavanje je održao izv. prof. dr. sc. vlč. Josip Knežević, profesor Patrologije, Istočnog i Ekumenskog bogoslovlja na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Univerziteta u Sarajevu. U povodu 1700. obljetnice Nicejskoga sabora govorio je na temu: „1700 godina Nicejskog koncila (325.–2025.)“.

 

wterztzkulij.jpg

 

Prof. Knežević je na početku posvijestio kako polog vjere "depositum fidei" počiva na Svetom pismu i Predaji, naglasivši da Novi zavjet već donosi osnovne izraze trinitarnog nauka, odnosno objavu Boga kao Trojstva – Oca, Sina i Duha Svetoga. Istaknuo je da je definiranje tog odnosa bio "mukotrpan zadatak" u prvim stoljećima Crkve, što je kulminiralo poznatom „arijanskom kontroverzijom“ u 4. stoljeću.

U nastavku je predavač predstavio nauk svećenika Arija iz Aleksandrije koji je naučavao o apsolutnoj božanskoj jedinstvenosti Boga Oca, tvrdio kako Sin ne proizlazi iz Očeve biti. Nijekanje suvječnosti Sina s Ocem dolazi kao zaključak svega njegova nauka jer Arije je eksplicitno nijekao da Sin može dijeliti vječnost s Ocem jer, prema njemu, on nije postojao prije nego je rođen (=stvoren). Takav nauk izazvao je rasprave i potrese u Crkvi te je aleksandrijski biskup Aleksandar, nakon što je Arije odbio povući svoje teze, sazvao sinodu koja ga je osudila i izopćila.

Arijev nauk izazvao je rasprave koje su remetile političko-vjersko jedinstvo Carstva te je car Konstantin, koji je otvoreno simpatizirao kršćanstvo, pisao Aleksandru i Ariju potičući ih na rješavanje tog, kako je shvaćao, „terminološkog nesporazuma“. Sazvan je stoga opći koncil koji je okupio biskupe cijele Crkve, a koji se održavao između svibnja i srpnja 325. u Niceji u Bitiniji, današnji Iznik, u sjeverozapadnoj Turskoj. To je prvi koncil ekumenskog karaktera i uspostavio je praksu koju će Crkva odtada slijediti u rješavanju najgorućih dogmatskih i disciplinarnih prijepora, pojasnio je prof. Knežević.

 

dsgfffffjj.jpg

Na Koncilu je riješeno pitanje proslave Uskrsa (odlučeno je da se Uskrs slavi prve nedjelje nakon punog mjeseca poslije proljetnog ekvinocija, što je imalo i liturgijsku i političku važnost jer se time težilo jedinstvu među kršćanima) te je usvojeno 20 disciplinskih kanona koji su uređivali crkvenu hijerarhiju, nadležnosti metropolita i patrijarha, pitanje klerika, ponašanje u liturgiji itd. Također je donesena presudna odluka u vezi s arijanskim pitanjem – Sin je priznat kao istobitan (grč. homoousios) s Ocem. Ovaj pojam, iako nebiblijski, uveden je kako bi se jasno isključila svaka mogućnost subordinacionizma i time očuvala vjera u Kristovo istinsko božanstvo.

Tijekom Konstantinova života (+337.g.) pristaše Arijevih teza, iako nezadovoljni "Simbolom vjere" utvrđenim u Niceji, nisu se usuđivali izravno ga napadati. Takozvani Euzebijevci (Euzebije Nikomedijski i njegovi pristaše) radije su krenuli neizravno, spletkareći i manevrirajući kako bi najvažnije branitelje nicejskog "Simbola vjere" uklonili sa svojih položaja. Značajan dokaz njihovog uspjeha može se pronaći u progonstvu biskupa Eustahija Antiohijskog, Marcela Ancirskog i Atanazija Aleksandrijskog koji su bili glavni akteri Nicejskog koncila, istaknuo je predavač.

Nicejsko vjerovanje bilo je prva dogmatska definicija kršćanske Crkve i stoljećima je služilo kao "lakmus" test pravovjerja (i, u malo izmijenjenoj verziji koju je 381. odobrio Prvi koncil u Carigradu, svaki kršćanin ga i dan-danas recitira na nedjeljnoj misi). Od akata Koncila do nas su došli samo "Vjerovanje" s dodanom anatemom protiv arijanaca, disciplinski kanoni, popisi prisutnih biskupa (koji postoje na različitim jezicima i nisu uvijek koherentni) i sinodalno pismo koje obavještava aleksandrijsku Crkvu o izopćenju Arija i njegovih sljedbenika. Iako je nicejski sud o arijanizmu bio jasan i konačan, uzrokovao je velike podjele na Istoku sve do 381. godine (godine održavanja Drugog ekumenskog koncila u Carigradu), uglavnom zbog izraza "homooùsios".

Zaključno, prof. Knežević je naglasio da rasprava o arijanizmu nije završila na Nicejskom koncilu, već je trajala desetljećima, ostavljajući dubok trag u povijesti Crkve i teologije. Nakon predavanja svećenici su mogli postavljati pitanja i dodatno produbiti temu.

Slijedila je sveta misa koju je predvodio preč. Đuro Bender, dekan Broćanskog dekanata. U homiliji je pozvao prisutne da razmišljaju o slobodi koja bdi, istaknuvši kako su sloboda i budnost dvije središnje stvarnosti kršćanskog života. Dvije riječi koje se ne mogu odvojiti, jer prava sloboda bez budnosti brzo postaje zloporaba, a budnost bez slobode pretvara se u strah. Zato nas Isus, a onda i Pavao pozivaju da živimo slobodu djece Božje, ali budnu, odgovornu, svjesnu slobodu – slobodu koja zna kome pripada.

„Blažen onaj sluga kojega gospodar, kad dođe, nađe da tako radi.“ Isus govori Evanđelju dana o čovjeku koji zna da će gospodar doći, ali ne zna kad. To znači da ga ne pokreće strah, nego vjera i ljubav. On ne radi zato što se boji kazne, nego zato što voli gospodara i zna da mu je povjereno nešto veliko, vrijedno i dragocjeno. To „biti budan“ ne znači živjeti u strahu, nego u svjesnosti. Znači svakog jutra se pitati: „Gospodine, što Ti danas očekuješ od mene?“ Budnost nije samo čuvanje od grijeha, nego trajna prisutnost srca – srce koje sluša, koje prepoznaje Boga u svakodnevici.

Homiliju je preč. Bender završio riječima pape Lava XIV., upućenima hrvatskim hodočasnicima na Trgu u Vatikanu 7. listopada 2025.: „Dragi hrvatski hodočasnici, ne zaboravite da vjera raste i da se jača onda kada se dijeli: stoga vas pozivam da s radošću prenesete svojoj djeci i novim generacijama kršćanske vrijednosti koje su oblikovale vašu dugu povijest i vašu kulturu. Na ovaj način nastavit ćete biti kvasac mira, dobra i nade u svijetu rastrganom nasiljem i ratovima, kojega vi također poznajete iz vaše povijesti.“

„Reći ću ovo i završit ću: Do sada smo bili predziđe kršćanstva, a sada nas Papa poziva da budemo živa Crkva, kvasac mira, dobra i nade u svijetu koji trpi zbog sukoba i beznađa. To je velika odgovornost na nama svećenicima i našem hrvatskom narodu“, zaključio je preč. Bender.

Na kraju mise uslijedilo je kratko predstavljanje dekanata. Istaknuto je da Broćanski dekanat u sedam župa okuplja oko 18.000 vjernika i bilježi vitalnost i rast, dok četiri dekanata Banjolučke biskupije broje oko 3.500 vjernika u 34 župe s dvadeset pastoralnih djelatnika – što, kako je naglašeno, odražava stanje laganoga nestanka.

Susret je zaključen zajedničkim druženjem u kripti župne kuće i bratskim ručkom koji je pripremio domaćin vlč. Zlatko Matić, župnik i vojni kapelan te biskupijski postulator za kauze beatifikacije i kanonizacije.

Nakon susreta svećenici Broćanskog dekanata, zajedno s dekanom Ošapom, posjetili su samostan u Trapistima gdje su ih dočekali župnik o. Zvonko Topić i presnački župnik, ravnatelj KŠC-a i ekonom biskupije mons. Ivica Božinović. Ondje su se upoznali s bogatom poviješću trapista u Banjoj Luci, potom s prelijepom Gospinom crkvom u Presnačama, sada Marijanskim svetištem Banjolučke biskupije, muzejom i bibliotekom. Posjetili su i župnu crkvu Pohoda Blažene Djevice Marije, najstariji sakralni objekt na području općine Banja Luka, sagrađen 1892. godine.

Izvor: biskupija-banjaluka.org
Objavljeno: 27. 10. 2025.

Program

17:30 Božanski časoslov - Večernja molitva
17:55 Himan Duhu Svetom
18:00 Misa - Katedrala Srca Isusova, Sarajevo
18:50 Vijesti radio Vatikan
19:15 Rubrika: Upoznajmo Bibliju
19:45 Rubrika: Priča iz dječje Biblije/ Martina Zovko
20:00 Emisija: Škola kršćanske meditacije/p.Mato Anić
21:00 Krunica (slavna otajstva) - molitvena večer hrvatske dijaspore
21:45 Božanski časoslov - Povečerje
22:00 Vijesti radio Vatikana/R
22:30 Rubrika: Dogodilo se na današnji dan/Dražen Janko/R
22:45 Rubrika: Čitamo knjigu: Naš nebeski otac/sv.Terezija od Djeteta Isusa//naratorica Gordana Ljubos

Udruga „RADIO MARIJA”

u Bosni i Hercegovini

Zagrebačka 18, 71000 Sarajevo

Intesa Sanpaolo Banka BiH

Obala Kulina Bana 9A

71000 Sarajevo, BiH

Broj računa: 154 160 20019 77216

Za uplate iz inozemstva:

SWIFT CODE: UPBKBA22

IBAN: BA391541602001977216

 

Kontakt

info@radiomarija.ba

Studio Sarajevo:

+387 33 263 055 (Redakcija)

+ 387 260 260 (Program uživo)

Studio Mostar:

Blajburških žrtava 33 E

+387 36 312 401 (Redakcija)

+387 36 312 400 (Program uživo)

Kršćanski glas u tvome domu i u svijetu