icn2.png

» FM 89,4 MHz Mostar i okolica » FM 97,8 MHz Fojnica i Visoko » FM 98,9 MHz Banja Luka » FM 101,2 MHz Jajce » FM 103,3 MHz Sarajevo, Kreševo, Kiseljak, Travnik, N. Travnik i Vitez » FM 105,7 MHz Žepče, Maglaj i Zavidovići » Putem interneta: www.radiomarija.ba » Pretplatnici HT ERONETA, putem HOME TV » Pretplatnici BH TELECOMA putem MOJA TV » Pretplatnici Telemach

logo2

VIJESTI

Sarajevo: Osmanski dokumenti iz arhiva Franjevačkog samostana

Poruka pape Franje za Svjetski dan selilaca i izbjeglica

 

61186410 2303661839960016 3884845778052579328 n

„Nije riječ samo o migrantima“, naslov je poruke pape Franje za ovogodišnji Svjetski dan selilaca i izbjeglica koji se slavi 29. rujna. Migranti nam pomažu tumačiti znakove vremena; – napisao je Papa – Gospodin nas preko njih poziva na obraćenje, da se oslobodimo ravnodušja i kulture odbacivanja

Rane ljudskoga roda, nepravde i diskriminacije, razumijevanje straha od drugačijega, ali ponajviše poziv da se ne popusti logici svijeta koja opravdava nadmoćnost nad drugima u svrhu osobne koristi ili koristi moje skupine, te stoga najprije dolazim ja, a tek onda drugi – istaknuo je papa Franjo u poruci za Svjetski dan selilaca i izbjeglica 2019. godine, naslovljenoj „Nije riječ samo o migrantima”, u kojoj ponovno podsjeća da je pravi moto kršćanina 'Najprije posljednji'.

Sud o migrantima – upozorenje

Papino razmišljanje polazi od globalizacije ravnodušja, te podsjeća da najsiromašniji i oni u najvećim nevoljama plaćaju cijene ratova, nepravdā, diskriminacijā, te da su migranti, izbjeglice, prognanici i žrtve trgovine ljudima postali simbol isključenosti, jer osim teškoćā u kojima se nalaze, često su podvrgnuti negativnom sudu i mišljenju da su oni razlog društvenih nevolja.

Ponašanje je prema njima često alarmno zvono koje upozorava na moralno propadanje kojemu idemo u susret ako nastavimo davati prostora kulturi odbacivanja. Zauzimajući se za njih zauzimamo se za sve nas; – istaknuo je Papa – vodeći brigu o njima, svi se razvijamo; slušajući njih dajemo glas i onom dijelu nas koji možda skrivamo jer danas nije dobro viđen.

Naš strah

Papa je potom istaknuo da strah u odnosu na nepoznate, marginalizirane i strance povećavaju zloća i prljavštine našega vremena. Strah je opravdan – objasnio je – jer nedostaje priprema za susret; dolazi, naime, do utjecaja koji određuju nesposobnost za susret s drugačijim od mene. Problem je – upozorio je papa Franjo – kada oni uvjetuju naš način razmišljanja i djelovanja, toliko da postajemo nesnošljivi, zatvoreni, te – ne bivajući svjesni – možda i rasisti.

Prava je ljubav prema onomu tko ne može uzvratiti

„Nije riječ samo o migrantima; riječ je o ljubavi” – istaknuo je Papa u poruci – jer se kroz naša djelā očituje naša vjera; ono što je u igri jest lice koje si želimo dati kao društvo, sposobnost da dopustimo da nas pokrene i dirne osoba koja kuca na vrata. Najviša je ljubav ona izražena prema osobi koja nije u stanju uzvratiti, a možda ni zahvaliti. Suosjećati s drugim znači dati prostora nježnosti – napomenuo je Papa te primijetio da današnje društvo od nas često traži da ju potiskujemo. Naprotiv, – dodao je – otvaranje prema drugomu ne osiromašuje nego obogaćuje, jer pomaže biti čovječniji.

Oružje prodaju oni koji poslije odbijaju

U okrutnom svijetu s isključenima, ima zemalja u razvoju čija prirodna i ljudska bogatstva i dalje iscrpljuje malo povlaštenih tržišta – primijetio je Papa te istaknuo – ali, pravi razvoj prolazi uključivanjem, za dobro budućih naraštaja. Ratovi obuhvaćaju samo neka područja svijeta, ali oružje se za te ratove proizvodi i prodaje na drugim prostorima, koji potom ne žele preuzeti brigu o izbjeglima upravo zbog tih ratova. Sve to uvijek plaćaju najmanji, siromašni, najranjiviji, kojima se zabranjuje sjesti za stol, i ostavljaju im se samo mrvice – upozorio je Papa.

Najprije posljednji

Međutim, potrebno je – prema Papinim riječima – preokrenuti logiku svijeta koji opravdava razmišljanje „najprije ja, onda ostali”, treba promijeniti individualistički duh, plodno tlo za dozrijevanje osjećaja ravnodušja prema bližnjemu, koje dovodi do odnosa prema njemu kao da je jednostavno neki predmet za kupoprodaju, koje potiče na nezanimanje prema čovječnosti drugih te na kraju ljude čini plašljivima i ciničnima. To su osjećaji koji često vladaju u odnosu na siromašne, marginalizirane, u odnosu prema posljednjima u društvu. A u logici Evanđelja posljednji dolaze prije. Nije riječ samo o migrantima; riječ je o stavljanju posljednjih na prvo mjesto. Jer, istinski je moto kršćanina „najprije posljednji” – istaknuo je Papa.

Žrtve velike prijevare

Izgraditi Božji i ljudski grad, za papu Franju znači ne vidjeti u migrantu i izbjeglici samo problem koji valja riješiti, nego brata i sestru koje treba primiti, poštovati i voljeti, priliku koju nam providnost daje kako bismo pridonijeli izgradnji pravednijega društva. Izazov koji postavljaju suvremene migracije može se sažeti u četiri riječi: primiti, zaštititi, promicati i integrirati – ponovno je istaknuo Papa te dodao – ali, te riječi ne vrijede samo za migrante i izbjeglice. One izražavaju poslanje Crkve prema svim stanovnicima periferija života, koje treba primiti, zaštititi, promicati i integrirati.

Mnogo je nedužnih osoba koje postaju žrtve velike prijevare neograničenoga tehnološkog i konsumističkog razvoja. I tako kreću na put prema „raju” koji nemilosrdno iznevjeri njihova očekivanja. Njihova nazočnost, katkada neprilična, pridonosi tomu da se obori mit o napretku rezerviranom za manjinu, ali izgrađenom na iskorištavanju mnogih – istaknuo je među ostalim papa Franjo u poruci za Svjetski dan selilaca i izbjeglica, prenosi Vatikanski radio.

Uredio i pripremio: Dražen Janko

Krizma u Vijaci kod Vareša

61273959 1833243446775136 1696301478198640640 n

U Župi Bezgrješnog začeća Blažene Djevice Marije u Vijaci kod Vareša, u nedjelju 26. svibnja 2019. kardinal Vinko Puljić, nadbiskup vrhbosanski, podijelio je sakrament svete Potvrde za petoro mladih članova ove župne zajednice te zazvao Božji blagoslov na župljane Marka i Maru Šimić koji su s ovom Misom obilježili 50. obljetnicu svog kršćanskog braka.
Krizmanike Alarisa Gogića, Valentina Jurkića, Ana-Mariju Putnik, Marija Šimića i Sandru Šimić, kardinalu je predstavio mjesni župnik fra Vjeko Eduard Tomić. Kardinal je u propovjedi podsjetio na smisao i važnost ovog sakramenta za mogućnost kršćanskog svjedočenja vjere pozvavši krizmanike i ostale vjernike da sigurnost vjere potraže u osloncu na Isusovog Duha i u suradnji s njegovim poticajima. 
Nakon svete Mise uslijedilo je uobičajeno fotografiranje krizmanika s kardinalom nakon čega je pred crkvom započelo narodno veselje. Prije polaska za Sarajevo uzoriti kardinal se odazvao pozivu obitelji Šimić koja je u društvenom domu u Vijaci u popodnevnim satima u nazočnosti brojne rodbine i prijatelja obiteljskim druženjem proslavljala krizmu dvoje djece i zlatni pir. Na traženje više sudionika ove proslave kardinal je uz glazbenu pratnju i na opće oduševljenje nazočnih otpjevao i svoju omiljenu pjesmu "Tebi majko misli lete."

 

61126420 1833243710108443 729615137140375552 n61285731 1833243470108467 4572489721682329600 n

Uredio i pripremio: Dražen Janko

Napad modernog doba na majčinstvo

nicholas gercken 68820 unsplash

Bio sam blagoslovljen radošću da vodim desetke tisuća hodočasnika kroz baziliku sv. Petra u Vatikanu. Dio obilaska uključuje opis ogromnih mramornih kipova pronađenih u najpoznatijim kršćanskim crkvama. Mnogi od njih prikazuju svece, no više od toga prikazuju kršćanske vrline. Iz pretkršćanskog vremena Rimljana, vrline su uvijek bile prikazivane u obliku žene jer su žene bile smatrane postojanijima od muškaraca. Vrlina pravednosti, na primjer, žena je s vagom u ruci, svakome dajući po zasluzi; vrlina vjere žena je s križem; vrlina kontemplacije žena je s Biblijom koja gleda prema Raju. Općenito ispitujem hodočasnike prepoznaju li vrline koje kipovi prikazuju, tako da usvoje sposobnost „čitanja“ poruka baš poput kršćana tijekom prošlih stoljeća. Tijekom dvosatnog obilaska većina ih točno odgovori.

Gdje se izgubila ljubav?
Međutim, kako bi se približavao kraj obilaska uvijek bi me iznenadilo koliko hodočasnika ne prepoznaje jednu od vrlina prikazanu na nadgrobnom spomeniku pape Aleksandra VII. – ženi s troje male djece, jedno u njezinom naručju, a dvoje u igri iza nje. Kada ih upitam koja je to vrlina, mnogi odgovore da je to strpljivost, dobrota ili hrabrost. No, malo ih pogodi čak i kad im natuknem da riječ počinje sa „lj“. Skoro su svi ljudi tijekom mnogih povijesnih razdoblja vrlo lako shvaćali ono što naša generacija očito ne može – da je žena s više djece utjelovljenje vrline ljubavi.

Antiteza feminizma
Zašto je mnogima danas to teško prepoznati? Mislim da je jedan od glavnih razloga to što se posljednjih nekoliko desetljeća vodi smišljeni rat protiv majčinstva i ljubavi koje bi morale prirodno strujati od majke prema djeci. Većinu je štete počinila radikalna feministička ideologija koja je, tvrdeći da je za njihovu dobrobit, zapravo ranila žene uvjeravajući ih da je majčinstvo prokletstvo, a ne blagoslov. Tijekom godine majčinstva u kojoj slavimo i zahvaljujemo majkama za njihov čin ljubavi, bilo malen ili velik, važno je shvatiti ovaj kulturološki trend koji omalovažava ne samo važnost majčine žrtve već i njihovu majčinsku narav.

Mnogi radikalni feministi tvrde da će žena jedino ispunjeno živjeti i biti slobodna ako se oslobodi od stvarnosti koja gaji majčinsku ženstvenost. Majčinstvo je za njih tek jedna od opcija onoga što znači biti ženom. To je, međutim, antiteza bilo kojeg autentičnog feminizma na strani žene. Žena je stvorena s majčinskom ulogom svoga tijela, svrhom koju osjeća u svakom mjesečnom ciklusu. Čak i ako žena živi u celibatu, njezino je cijelo postojanje i dalje majčinsko te ima svrhu prihvaćanja drugih ljudi, njihovih darova, brige za njih, pomoći im rasti putem ljubavi – kao što je mnogo redovnica i neudanih laikinja činilo tijekom stoljeća ili kao što su majke posvojiteljice bile izvrsne u svojoj ulozi. Zapravo je pokušaj odvajanja onoga što znači biti ženom od njezine majčinske svrhe okrutni antifeminizam.

Proročke riječi pape Pavla VI.
Pravo lice takvog antifeminizma vidimo u provođenju abortusa kada majka (a trudnica je već majka) umjesto da raširenih ruku dočeka, njeguje i štiti dijete koje raste u njezinoj utrobi, dopušta istreniranim ubojicama da okončaju djetetov život često na nezamislivo jeziv način. Antifeministička ideologija tada besramno pokušava uvjeriti ženu da je takav izbor dobar. Ako ovo izopaćeno preokretanje majčinske ljubavi nije djelo oca laži, ne znam što bi drugo moglo biti. Još jedan primjer antimajčinske prakse jest kontracepcija. Obilježavajući obljetnicu enciklike pape Pavla VI. „Humanae Vitae“ u kojoj se osuđuje upotreba kontracepcije u braku, važno je da svi katolici preispitaju proročke riječi ovog dokumenta i dublje promisle o tome kako kontracepcija nepovratno oblikuje shvaćanje majčinstva.

Ženomrzilački feminizam
Kontraceptivna pilula koja se prema trudnoći odnosi kao prema bolesti te je majčinstvo prema tome nešto što treba medicinski zaustaviti, antiteza je dara majčinstva. Ona je potaknula revoluciju poimanja sebe jer su žene odvojile majčinsku svrhu njihova postojanja (a ne samo njihova tijela) od svoje ženstvenosti, a to su primijenile na čin u kojem je majčinska svrha najnažnije i najprirodnije izražena. To je ženomrzilački antifeminizam lažno predstavljen kao feministički napredak.

Međutim, to je tek početak štete počinjene kontracepcijom. Osim što je ranilo ženino poimanje sebe, pilula mijenja značenje spolnog odnosa na način koji je štetan za žene. Najdublje značenje spolnog odnosa jest uzajamna razmjena potpunog sebedarja izraženo tjelesnim jezikom, nešto što se može izraziti u istini jedino kroz brak. Muškarac i žena, potpuno predani jedno drugome, ne samo trenutno već do kraja života, postaju jedno tijelo u ljubavnom sjedinjenju koje daleko nadilazi obični fizički kontakt – u sjedinjenju koje je otvoreno vječnom sjedinjenju u jednom tijelu, djetetu, opipljivom plodu njihove međusobne ljubavi i načinu na koji ta ljubav raste.

Pilula, poput svake kontracepcije, nastojeći spriječiti ovo sjedinjenje u jednome tijelu također sprječava sposobnost da spolni odnos uopće „stvara“ ljubav. Kontraceptivni spolni odnos uzvisuje uzajaman užitak (što je oduvijek bila božanska zamisao ploda spolnog odnosa) kao temeljnu svrhu spolne veze, umjesto da su to ljubav i život. Kada se to dogodi, supružnici (ili oni koji to nisu) međusobno i tjelesno neizbježno iskorištavaju za užitak. Ovakvo će ponašanje u konačnici istrunuti bez obzira koliko iskrena ljubav bila jer međusobno iskorištavanje u svrhu osobnog zadovoljenja suprotno je ljubavi koja uključuje svojevoljno žrtvovanje sebe i svoga užitka za tuđe dobro.

Propast za tijelo i dušu
Mijenjajući značenje spolnog odnosa, pilula je ranila žene i omogućila da postanu seksualni objekti koje će iskorištavati ne samo slatkorječivi požudni lovci na trofeje ili dečki koji žele lažno sjedinjenje u jedno tijelo prije sakramenta braka već i njihovi supruzi. Hedonistički spolni odnos ranjava i žene i muškarce, oženjene i neoženjene, ali u mnogo većoj mjeri pate žene jer su muškarci skloni tretirati druge kao objekte. Pilula olakšava muškarcima podleći izazovu hedonističkog spolnog odnosa.

Za razliku od kondoma (koji je muškarcu opipljivi podsjetnik na barijeru između njega i žene, pa i između spolnog odnosa i majčinske svrhe njene ženstvenosti te očinske svrhe njegove muškosti), pilula i svi njezini oblici zbog skrivenog mehanizma unutar ženinog tijela mogu zavesti muškarca da misli kako u biti nema ničeg naopakog, neprirodnog ili pogrešnog u onome što radi. Olakšava mu postati požudan, a ne iskren ljubavnik, onaj koji uzima ili konzumira ženu, a ne darivateljem. U doba osvještenosti o zlostavljanju, žene moraju prepoznati kako ovo nije za njih dobro.

Kada je 1968. godine papa Pavao VI. napisao „Humanae Vitae“, osam godina nakon rođenja pilule opisao je taj događaj i objasnio zašto je upotreba kontracepcije u braku grijeh. Također je prorokovao da će široka upotreba pilule imati katastrofalne posljedice. Rekao je da će olakšati bračnu nevjeru, opći pad spolnog morala, gubitak poštovanja prema ženama te postati opasno oružje u rukama onih koji drže autoritet.

Ženski genij
Može li itko sumnjati u ispunjenje ovih predviđanja? Istaknut ću samo ovu posljednju misao. Kontracepcija se ne samo nametnula ženama u zemljama sa strogim ograničenjima broja djece već je bilo sredstvo pritiska žena u radnom odnosu da žrtvuju majčinstvo da bi se natjecale i s muškarcima i s kolegicama koje također podržavaju kontracepciju.

Istinsko poštovanje prema ženama počinje prihvaćanjem i dubokim poštovanjem svih aspekata njezine ljudskosti. To uključuje stvaranje uvjeta da ona živi slobodno i ispunjeno, bez diskriminacije, prema onome što je papa Ivan Pavao II. (a po njemu i papa Franjo) nazvao „ženski genij“. Ovo se odnosi na njezinu posebnu mudrost u brizi za unutrašnje dostojanstvo bližnjih, njegovanje života i ljubavi te za razvoj tuđih darova: u biti se odnosi na življenje majčinske svrhe svoje ženstvenosti.

Antimajčinska ideologija
Moramo se odmaknuti od antimajčinske ideologije u kojoj jedinstvena vrijednost i dostojanstvo majčinstva nije dovoljno zaštićeno, cijenjeno ni potaknuto te u kojoj su često nevidljiva i herojska majčinska djela podcijenjena kao staromodan i necjelovit oblik ženina života. Budućnost ljudskog roda ovisi o majčinoj odluci ne samo da donosi djecu na svijet već da ih podiže kako bi postali vrsni i autentični ljudi, nešto što zauzvrat ovisi o društvenom osnaživanju žena za ovu ulogu. Ljudski rod duguje svoj opstanak izboru koji donose žene.

Hoće li naše društvo veličati one koji žive pod motom „Moje tijelo, moj izbor“ ili radije one čiji su životi utjelovljenje riječi „Ovo je moje tijelo koje ću vam predati“? Hoćemo li prepoznati ženu s djecom kao sliku ljubavi ili se praviti da će sreća i ispunjenje doći ako je odbacimo?

fra Roger J. Landry – Integrated Catholic Life
Prevela: LR

Foto: Nicholas Gercken – Unsplash 

Održan Mariathon 2019 u Uskoplju

 

 

61120354 1831068650325949 6955387472138207232 nDana 26. svibnja u župi Uznesenja Marijina u Uskoplju održan je Mariathon 2019. Napomenimo da se ove godine od svih dobrotvornih priloga skupljenih na Mariathonu pomaže i osnažuje radio Marija u Makedoniji. Radnu i pučku sv. Misu predvodio je ravnatelj radio Marije pater Mato Anić koji je naglasio i istakao važnost radio Marije u Bosni i Hercegovoni pa tako i u samoj Makedoniji. Hvala svima koji su prepoznali misiju i djelo Radio Marije i pomogli širenje kršćanskoga glasa u našim domovima. Zajedno idemo dalje jer - Isus je Gospodin!

#uskoplje #radiomarijabih #mariathon2019

Uredio i pripremio: Dražen Janko

Potkategorije

Dragi i poštovani naši slušatelji,

Poslije dugo vremena da Vam se ukratko javimo i predstavimo. Naime, zasigurno ste već uočili preko radio valova ili stranice pa čak i stranice na facebooku da je RM s ovim ljetom krenula i s novom ekipom. Nova je, zamjenica glavnog urednika i promotor. Novi je i stari ravnatelj/glavni urednik.  

Pa idimo redom!

Nova zamjenica glavnog urednika je Ruža Hrkać (Mostar),

Novi promotor je Dražen Janko  (Žepče),

A novi/stari glavni uredik je p. Mato Anić (Sarajevo).

Bivšim djelatnicima: Davoru Brđanoviću, Nikolini Marčić, Ružici Rotim, Kristini Biokšić, Danici Škutor i p. Siniši Štambuku od srca zahvaljujemo za sve dobro što su ugradili i ostavili na RM, te im želimo obilje Božjeg blagoslova na novim službama i poslovima.  

Želimo s Vama podijeliti i veliku radost zbog lijepog broja novih suradnika i volontera. Oni su stup RM. Bez njih (Vas) ona ne postoji. Jedni su svoj doprinos dali i ostavili trajni trag na našem radiu, drugi su nastavili svoju misijun a treći tek počeli. Svi ste vi dio Marijina djela. Neka Vas Gospa čuva u svome srcu.

Napravili smo i stanovite izmjene u programskoj shemi. Vjerujemo nabolje.

Na koncu velika hvala svima Vama dragi naši dobročinitelji. Naše donacije nisu velike, ali su nam dragocjene. Poznata nam je Vaša ljubav prema Gospi i vjerujemo da zajedno možemo dalje, više i bolje.

Neka Vas sve prati Božji blagoslov i Gospin zagovor.

  1. p. Mato Anić 
na danasnji

Duhovni kutak

Žito i kukolj rastu u meni, Gospodine. Želio bih ljubiti čitavim bićem, ali popustim i nadvlada me sebičnost. Želim služiti onima koji me okružuju, a opet tražim udobnost i pažnju za sebe. Pomozi mi spoznati samoga sebe, a osobito upoznati i voljeti Tebe. Amen.

Koji dio našeg programa najradije slušate?
Glasujte za emisiju mjeseca - Srpanj
Glasujte za pjesmu tjedna 23.7.-30.7.

Pismo urednika

FGTAB.png

VGTAB.png

footlogo.png

 

 

 

Studio Sarajevo
Zagrebačka 18, Sarajevo 71000, BiH
Program uživo: +387 33 260 260, +387 33 260 261 | Redakcija: +387 33 263 055 | Fax: +387 33 263 056

 

Studio Mostar
Blajburških žrtava 33E. Mostar 88000, BiH
Program uživo: +387 36 312 400 | Redakcija: +387 36 312 401

Sva prava pridržana - Radio Marija.

designer17